Theater Online
Instagram
  • Nyitólap
  • Képgaléria
  • Színházak
  • Portré
  • Hírek
  • Írások
  • Bemutatók
  • HTMSZ
  • Képügynökség
  • TESzT

    Hírek

    A helység kalapácsa – nevessünk együtt Petőfivel!

    2023. március 2.
    Petőfi Sándor eposzparódiájának színrevitelével emlékezik a költő születésének 200. évfordulójára a Szatmárnémeti Északi Színház Harag György Társulata.
    Március 3-án tartja legújabb bemutatóját a Harag György Társulat: a Petőfi-emlékév alkalmából a költő eposzparódiáját, A helység kalapácsa című művet vitte színre a társulat.

    Petőfi A helység kalapácsában kora legkedveltebb irodalmi műfaját, az eposzt parodizálja: egyszerű helyszínt és banális problémákkal küzdő szereplőket választ, de mindvégig odafigyel a kellő pátoszra és az elengedhetetlen eposzi kellékekre. A történet nagyszerűsége épp az egyszerűségében rejlik, ugyanis a romantika korabeli magyar paraszti élet egy szeletét ragadja ki, és emeli hőskölteményi magasságokba: tulajdonképpen egy kocsmai verekedés hőstörténetét énekli meg, a történelem legnagyobb csatáit megörökítő hőseposzok emelkedett stílusában.

    Az előadás rendezője két alkalommal dolgozott már együtt a Harag György Társulattal. Béres László nevéhez fűződik a Tél című stúdióelőadás, illetve a Falstaff című nagyszínpadi előadás rendezése is.

    „A Harag György Társulat megalakulásának a 65. évfordulóját ünneplő rendezvényen itt voltunk a feleségemmel Szatmárnémetiben, akkor került szóba, hogy jó lenne visszatérni egy közös munkára. Bessenyei Gedő István társulatvezető arra kért, hogy nevezzek meg több darabot, amit szívesen színre vinnék a társulattal. Ezek között volt A helység kalapácsa is. A Petőfi-év kapcsán Bessenyei keresett meg, hogy lenne-e kedven megrendezni a vígeposzt, így kerültem újra a szatmárnémeti színházhoz. Az elkészült előadásban műfajok keverednek minden szinten: zeneszerző barátomat, Cári Tibort, akivel lassan húsz éve együtt dolgozunk, arra kértem, hogy a Petőfi-szövegből az általam kijelölt szövegrészeket különböző stílusokban - musical, blues, operett, tangó - zenésítse meg. Ami nyilvánvalóan egy igazi zenei bravúr, hiszen nem könnyű erre a veretes szövegre - amely olykor hexameteres, máskor meg teljesen szabad versformában van megírva - dalokat komponálni ilyen sokféle stílusban. Ezt a játékosságot követi a koreográfus, Bokor Attila munkája, akinek az a feladata, hogy ezeket a különböző stílusokat elevenítse meg a színpadon a koreográfiákban. Márton Erika díszlet- és jelmeztervező szintén ennek szellemében alakítja az előadás látványvilágát, hiszen a színpadkép egy sajátos átmenetet képez az eltúlzott népi motívumok és a monumentális giccs közötti. Mindezen eszközök használata a paródia irányába mozdítja el az előadást” – mondja az előadás rendezője, Béres László.

    A Nemzeti Kulturális Alap támogatásával, a Dinu Lipatti Filharmóniával együttműködésben létrehozott előadást a tervek szerint Szatmár megyében több helyszínen, illetve a közelben, ismert Petőfi-emlékhelyeken is elő fogják adni.

    „Forradalmár-költőnket aligha kell bárkinek bemutatni. Sorait az anyatejjel (és anyanyelvvel) együtt szívja magába a gyermek is, népies költészete folklorizálódott. Petőfi nélkül elképzelhetetlen magyarnak lenni. Egy nehezen kivehető dagerotipiáról visszaköszönő, homályos képmásán kívül sosem láttuk az arcát, mégis ismerni véljük még a bajusza kanyarodását is, zsinóros mentéjét, éles kardjának villanását. Régi barátunk: ismerjük a humorát, tudjuk, milyen ha elérzékenyül, ha indulatos, ha lelkes, hogyan szól szerelméhez, édesanyjához, barátaihoz – életrajzi adatait pedig úgy fújja még a gyermek is, mint a Talpra magyart!
    Mi, szatmáriak, régi ismerősünkként köszöntjük magukban: tudjuk, hogy Nagykárolyban ismerte meg élete szerelmét, Szendrey Júliát, és – ugyanazon a megyebálon – a későbbi barátot, a „vad grófot”, Teleki Sándort is (akinek koltói birtokán mézesheteiket töltötték utóbb a szerelmesek). Szomszédságunkban, Erdődön házasodtak, az egykori várkápolnában álló oltár előtt, amely ma a szatmári püspökök magánkápolnájának éke. Megfordult városunkban is néhányszor, ő írt először Szatmár ekkor még épülő, első kőszínházáról is...
    A Harag György Társulat alkotóközösségében úgy döntöttünk, mosolyogva, nevetve fogunk rá emlékezni, nézőinkkel közösen. A helység kalapácsa vérbő, elavulhatatlan humorát felidézve és újragondolva e törekvésből sodró előadás született, melyet örömmel osztunk meg közönségünkkel, abban a reményben, hogy halhatatlan (és immár 200 éves) költő-barátunk általa estéről estére újra meglátogatja városunkat – ha másért nem, hát azért, hogy a szatmári közönség önfeledt nevetésében gyönyörködhessen...” – írja az előadás műsorfüzetében Bessenyei Gedő István társulatigazgató.

    Az 1844-ben született „A helység kalapácsa” egyike a magyar irodalom legnagyobb nyelvi és stiláris teljesítményeinek. Petőfi hőskölteménynek nevezi, de valójában komikus eposz, sőt eposzparódia. A költő egy kocsmai verekedést úgy tár elénk, hogy minduntalan eszünkbe juttatja az eposzi gesztusokat, komikussá torzítva azokat. A mű nemcsak nyelvezetében és szerkezetében parodizál, hanem a történetben megelevenedő figurák cselekedeteivel is tükröt tart a mindenkori társadalmunknak: hiteles karikatúráját nyújtja az időtlen magyar civódásnak. Amennyiben az írott műben a szerző saját korának hőskölteményeit pellengérezi ki, a műfaj sajátos, cikornyás, dagályos stílusát, amely akkortájt nagyon elharapózott irodalmunkban – úgy a Béres László által létrehozott előadás korunk előadóművészetének visszáságaira mutat rá.

    Az előadás szereplői: Rappert-Vencz Gábor, Diószegi Attila, Keresztes Ágnes, Nagy Csongor Zsolt, Kovács Nikolett, Orbán Zsolt, Péter Attila Zsolt, Szabó János Szilárd és Gaál Gyula. A zenekar tagjai: Manfrédi Annamária (zenekarvezető, zongora), Cserey Csaba (dob), valamint a Dinu Lipatti Filharmónia zenészei: Domahidi Péter (hegedű), Budean Dávid (brácsa), Simó Péter (nagybőgő) és Lukács Zsolt (klarinét).
    Az előadás díszlet- és jelmeztervezője Márton Erika, koreográfusa Bokor Attila volt. A produkcióban elhangzó dalok zenéjét Cári Tibor írta.
    • Művészek írták

      Tündérpalota, ma – Csongor és Tünde

      A Csongor és Tünde drámairodalmunk harmadik óriása – színpadra állítása örök kihívás volt és lesz. Vörösmarty Mihály instrukcióként nagy mennyiségben írt elő szcenikai csodákat, varázslatokat, amelyektől 1830 óta a mű nem a rendezők, inkább a látványtervezők álma.
      Szegő György
      2025. december 2.
    • Interjúk

      Apám morális tartása az, ami beárazta vagy bemérte, hogy nekem miről mi az ítéletem

      Verebes István színész, rendező, közéleti ember. Pályája évtizedeken átível, a színház, televízió és a publicisztika világába egyaránt.
      Lovas Ildikó
      2025. november 23.
    • Interjúk

      „... az föld pedig vala ékesség nélkül való és puszta és setétség vala és az Úrnak lelke táplálja vala az vizeket…”

      …köszönés után a Vizsolyi Biblia szavaival fogad Csernus Mariann, akivel utoljára 3 éve beszélgettem, amikor a Bethlen Téri Színházban ismét előadta a Biblia maga által dramatizált változatát, amelyet négy évtizeden keresztül játszott szerte az országban.
      Lovas Ildikó
      2025. november 19.

    Bemutatók képekben

    • Gettó
      Miskolci színház Gettó
      rendezőBéres Attila
    • Csongor és Tünde
      Nemzeti Színház Csongor és Tünde
      rendezőVidnyánszky Attila
    • A színházcsináló
      Orlai Produkciós Iroda A színházcsináló
      rendezőPelsőczy Réka
    • Máli néni
      Miskolc kamara Máli néni
      rendezőCsiszár Imre

    Partner oldalak

    Az oldal megjelenését támogatja: Nemzeti Kulturális Alap Magyar Művészeti Akadémia Emberi Erőforrások Minisztériuma Kulturális és Innovációs Minisztérium Petőfi Kulturális Ügynökség
    © 2025. - THEATER Online - theater.hu