Portré
Kentaur
Életrajz
Kentaur - reneszánsz ember, festő, látványtervező, énekes, zenész
Erkel Lászlóként született Budapesten. 1988-ban diplomázott a Magyar Képzőművészeti Főiskola festő szakán, majd posztgraduális képzésben részesült a Murális Tanszéken. 1989-ben Derkovits ösztöndíjas lett. Alapító tagja volt az 1982-ben megalakult Satöbbi zenekarnak, ahonnan 1988-ban kivált, és szólólemezt jelentetett meg Presser Gábor és Sztevanovity Dusán közreműködésével. 2004-ben hívta életre új zenekarát, az Urban Stigmát. Elsőként a hazai rock koncertek történetében olyan színpadi produkciókat hozott létre melyben a színház, mozgásszínház, film és képzőművészet a rockzenével párhuzamosan kapott szerepet.
1982 óta készít lemez- és könyvborítókat, (többek között színházi) plakátterveket. 1990-ben ismerkedett meg Eszenyi Enikővel, aki első színházi rendezéséhez, a Leonce és Lénához hívta díszlettervezőnek. Azóta számos magyar és külföldi produkciónak tervezett díszletet. Nemzetközi tervezői karrierje 1995-ben kezdődött, amikor a neves producer, Cameron Mackintosh felkérte a Miss Saigon, az Operaház Fantomja, az Oliver és a Martin Guerre című musicalek új látványvilágának megtervezésére. 2000 óta újra nagyobb hangsúlyt kapott festészeti munkássága, hazai és nemzetközi kiállításokon is megjelenik képzőművészeti alkotásokkal.
2001-től foglalkozik jelmeztervezéssel is. 2006-2010-között Roman Polanski Vámpírok bálja című musicalje teljes látvány világát már egy személyben ő jegyzi Budapesten, Bécsben és Belgiumban. 2004-ben képzőművészeti, díszlettervezői és zenei munkásságát bemutató könyv jelent meg a Hanga Kiadó gondozásában.
Díszlettervezői munkájáért 1994-ben megkapta a Magyar Színikritikusok Díját, többször nyert Dömötör-díjat, 2003-ban az Operaház fantomja díszletét Gundel-díjjal jutalmazták. Jászai-díjas művész.
Képsorozatok
-
Interjúk
„Mindig egy lépéssel a világ változása előtt” – interjú Balázs Attila fesztiváligazgatóval a TESZT 15 évéről
Tizenötödszörre vázolt sűrített képet az elmúlt egy év valóságáról, a világ aktuális állapotáról a Temesvári Eurorégiós Színházi Találkozó – TESZT. Honnan indult, és merre tart a seregszemle – erről kérdeztük Balázs Attila fesztiváligazgatót, a temesvári Csiky Gergely Állami Magyar Színház vezetőjét. -
Interjúk
„Olyan nyugalmat és felszabadultságot máskor nem érzek, mint éneklés közben”
Mezei Kinga színész, rendező, a Zentai Magyar Kamaraszínház művészeti vezetője. Legutóbbi rendezése a Hidegpróba Sziveri János költő és Benes József képzőművész életéből és alkotásaiból inspirálódik. Szerda Zsófia -
Művészek írták
Tragédia (Oidipusz éneke) – Világpremier
Szophoklész tragédiát írt, nem drámát – állítja a rendező. A tragédia szakrális forma. Amit hét színésszel: nem pszichológiai elemzésekre épülő dialógusokból formál meg az író-rendező. A kórusszerű vagy szóló dalok, a szakrális zeneiség, a költői tér és fények adják a teátrális formát. Az archaikus szöveg is a – szárd eredetű – Alessandro Serráé, ugyanő tervezte a díszletet, fényeket, ruhákat is. Szegő György